اختلاف 12 درصدی تورم کالاهای خوراکی میان بانک مرکزی و مرکز آمار!

گروه اقتصادی-ماجرای اختلافات آماری بانک مرکزی و مرکز آمار همچنان ادامه دارد، اختلافی که در نهایت می‌تواند به بی‌اعتمادی مردم نسبت به آمارهای رسمی و عدم باورپذیری آن منتهی شود.
هرچند از ابتدا این سؤال وجود داشت که چرا آمارهای ارائه شده توسط این دو نهاد اختلاف دارد، اما هم‌اکنون برخی تفاوت‌ها به قدری فاحش شده که نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد.
مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود درباره تورم آبان ماه، تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی را 48 درصد عنوان کرده، در حالیکه روز گذشته بانک مرکزی همین شاخص را برای آبان ماه 59/9درصد اعلام کرده است.
به عبارت دیگر از منظر مرکز آمار، کالاهای خوراکی و آشامیدنی طی یک‌سال اخیر (آبان 97 نسبت به آبان 96) تنها 48 درصد گران شده اما از منظر بانک مرکزی، این گرانی تقریبا 60درصد بوده که نشان می‌دهد بین آمار این دو نهاد رسمی، 12درصد اختلاف وجود دارد.


بنابراین لازم است این دو نهاد آماری (که هر دو مدعی دقت بالای آماری هستند) برای شفاف‌سازی و روشن شدن افکار عمومی درخصوص چرایی این اختلاف فاحش، توضیحاتی ارائه کنند؛ چراکه اختلافی که در حال حاضر بین این دو آمار وجود دارد، یک درصد و دو درصد نیست و حرف 12 درصد!
 است.
بیشترین و کمترین تورم
در چه بخش‌هایی بوده است؟
در ادامه به جزئیات منتشر شده درباره تورم آبان ماه از سوی هر دو نهاد بانک مرکزی و مرکزآمار ‌اشاره می‌کنیم تا بیشترین و کمترین میزان تورم در بخش‌های مختلف را نشان دهیم.
بیشترین گرانی طی یک‌سال اخیر براساس آمار بانک مرکزی مربوط به سه گروه: «دخانیات» با 150 درصد، «تفریح و امور فرهنگی» با 86 درصد و «اثاث و لوازم خانه» نیز با 83 درصد افزایش بوده است. بر همین اساس، کمترین میزان تورم مربوط به گروه‌های «مسکن و حامل‌های انرژی» با 14/5درصد، «بهداشت و درمان» با 19/6 درصد و «تحصیل» با 24/2درصد افزایش ثبت شده است.
همچنین در زیر گروه‌های کالاهای خوراکی که تورم نقطه به نقطه آن براساس آمار مرکزآمار به طور متوسط 48 درصد رشد کرده است؛ «محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده» با 99/9درصد، «میوه و خشکبار» با 77/6درصد، «ماهی و صدفداران» با 63 درصد، «چای، قهوه و سایر نوشیدنی ها» 57 درصد و «گوشت قرمز» نیز 51/7درصد افزایش قیمت، بالاترین تورم‌های بخش خوراکی و آشامیدنی را ثبت کرده‌اند.
در همین زیر گروه، تورم مربوط به «نان و غلات» با 26/6درصد، «شکر، مربا، عسل و...» با 33/5درصد و «سبزیجات» با 42/7درصد افزایش؛ کمترین تورم‌های نقطه به نقطه را در میان خوراکی به ثبت رسانده است.
گفتنی است، تورم نقطه به نقطه به معنای افزایش سالانه قیمت کالاها و خدمات بوده که در آن یک ماه، با ماه مشابه سال قبل (مثلا آبان امسال با آبان سال پیش) مقایسه می‌شود، برخلاف تورم سالانه که تورم 12 ماه منتهی به یک ماه خاص، نسبت به مدت مشابه سال قبلی آن مقایسه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
دلار پایین آمد، قیمت‌ها نه مانع کجاست؟! مسائل اقتصادی را امنیتی نکنید (یادداشت میهمان) اخبار ویژه تهیه 50 موشک شیمیایی توسط کارشناسان فرانسوی و توزیع آنها بین تروریست‌های النصره هواپیمای ساخت ایران صادر می‌شود اختلاف 12 درصدی تورم کالاهای خوراکی میان بانک مرکزی و مرکز آمار! تعلل شرکت راه‌آهن برای دریافت 2 هزار تن ریل ملی 38 درصد آب روستاهای استان تهران به دلیل فرسودگی شبکه توزیع‌هدر می‌رود 30 درصد گرانی خشکبار زیر سر دلالان است متاسفانه سهم ایران از تجارت ۴ هزار میلیارد دلاری غذای حلال یک درصد است! بزرگ‌ترین کارخانه داروهای ضد سرطان غرب آسیا در کرج افتتاح شد آخرین خبرها از زلزله سرپل ذهاب خوشبختانه این زلزله تلفات جانی نداشت سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! مبارزه با رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام است برگزیدگان 40 سال سینمای مقاومت معرفی شدند مدعیان اصلاحات از بزک آمریکا به تطهیر آل‌سعود رسیدند! نفت مفت در ازای تلفات نظامی آمریکا! با ما در فضای مجازی همراه باشید سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس! سونامی سالخوردگی مردم ایران نسخه کیسینجر روی میز مجلس!